dr. Pozsgay Péter ügyvéd
A COVID alatt sok munkáltatót váratlanul ért a távmunka, illetve a home office kényszerű alkalmazása, amit nem segített a hiányos, és idejétmúlt jogszabályi háttér sem. Bár ígéret volt a terület újraszabályozására, ez csak 2022 nyarán történt meg. Ezek az új keretek – az előzetes várakozásokkal szemben – még mindig csak érintőlegesen adják meg a távmunka kereteit, de ez lehetőséget is hordoz magában: a munkáltatót és a munkavállalót ösztönzik arra, hogy megállapodásban dolgozzák ki az együttműködésük kereteit.
A távmunka (ami a rá vonatkozó szabályok változása óta lefedi a home office-t is) hatalmas előnyöket hordoz, mind a munkáltató, mind a munkavállaló számára: míg az előbbi adott esetben kisebb irodát kell, hogy béreljen és fenntartson – ezzel százezreket, de akár milliókat is spórolva havonta – a dolgozó élvezheti a munkába járás hiányában hasznosan eltölthető időt és a kényelmesebb munkaidő-beosztást.
Tekintsük át, hogy mit kell tennünk ahhoz, hogy ezeket a pozitívumokat felhőtlenül élvezhessék a felek!
Az első lépés a távmunka új, rugalmas szabályainak alkalmazásához, hogy a felek kifejezetten távmunkaszerződést kössenek egymással, vagy a korábban kötött munkaszerződést ennek megfelelően módosítsák.
Ha a részleteket illetően nincs külön megállapodás, a Munka Törvénykönyve („Mt.”) így szabályozza jogviszonyunkat:
- a munkáltató utasítási joga a munkavállaló által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki,
- a munkáltató az ellenőrzési jogát távolról számítástechnikai eszköz alkalmazásával gyakorolhatja,
- a munkavállaló a munkáltató telephelyén a tárgyévben legfeljebb a munkanapok egyharmada esetén végezhet munkát, ugyanakkor
- a munkáltató biztosítja, hogy a munkavállaló a területére beléphessen és más munkavállalóval kapcsolatot tarthasson.
Fontos kiemelni, hogy külön szabályzatot igényelnek
- a munkaeszközök biztosítása
- a munkaidő beosztása,
- az adatbiztonság
- a tennivalók az esetleges üzemzavarok esetén.
Jó hír, hogy a munkavédelemről szóló törvény enyhült a korábbiakhoz képest. A munkáltató – számítástechnikai eszközzel végzett távmunka esetén – már csak arra köteles, hogy írásban tájékoztassa a munkavállalót a munkavégzéshez szükséges, egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkakörülmények követelményeiről (korábban a törvény elvárta, hogy a távmunka/home office megkezdése előtt ezekről a munkáltató győződjön meg a helyszínen). A munkavállaló a munkavégzés helyét ezek teljesülése esetén már saját maga választhatja meg. A követelmények megtartását a munkáltató távolról, számítástechnikai eszközzel ellenőrizheti.
A home office kapcsán általában a második kérdés, hogy a munkavállaló használhatja-e a saját eszközeit: ez is a felek megállapodásának kérdése, bár a munkavállaló saját eszköze jelentős adatbiztonsági kockázatokat rejthet, illetve kényelmetlen helyzetet teremthet a munkáltató ellenőrzése… Akárhogy is döntenek a felek, a munkaeszközök biztonságos mivoltáról a munkáltatónak kockázatértékelés elvégzése útján kell meggyőződnie, és a fenntartásról minden esetben a munkavállaló gondoskodik!
Kérdéses lehet a munkahelyi balesetek megítélése is, ahol szintén a megfelelő szabályzat mentheti meg a feleket a visszaélésektől, mivel munkahelyi baleset home office-ban is előfordulhat!
A rezsiátalány léte is nagy nyilvánosságot kapott, de itt nem árt kiemelni, hogy csak lehetőségről van szó, az nem kötelező! Ettől függetlenül mégis érdemes megfontolni alkalmazását. A munkáltató a távmunkaszerződés alapján home office-ban dolgozó munkavállalójának havonta az adóév első napján érvényes havi minimálbér 10%-ának megfelelő összeget (2022-ben havi 20 000 Ft-ot, 2023-ban pedig 23 300,- Ft-ot) fizethet ki költségtérítésként, SZJA-mentesen. A munkáltatók jó, ha szem előtt tartják, hogy az ezt meghaladóan biztosított hozzájárulás már adó- és járulékköteles tétel lesz!
Mik a távmunka legnagyobb veszélyei? A közhiedelemmel ellentétben közel sem az, hogy a munkavállaló esetleg nem fog elég hatékonyan dolgozni (a hatékonyság könnyen mérhető, bárhol is legyen a kolléga). A legfőbb problémát a munkavállaló ellenőrzése, illetve az esetleg őt érő munkahelyi baleset jelentheti. Előbbinél a technikai eszközök jogszerű alkalmazása, utóbbi esetben a visszaélések megakadályozása jelenthet kihívást a munkáltatónak, ugyanakkor a megoldás mindkét esetben ugyanott gyökerezik: a megfelelő szabályzatokban és munkaszerződésekben.
Amennyiben segítségére lehetünk, keresse irodánk tapasztalt munkajogi szakértőit, hogy teljes egészében kiaknázhassa a home office-ban rejlő lehetőségeket: https://optimalegal.hu/szakteruleteink/munkajog/
Jelen cikk csupán tájékoztató jellegű, nem tér ki a vonatkozó szabályozás minden aspektusára, célja pusztán a figyelem felhívása, továbbá nem minősül egyedi ügyben adott konkrét jogi tanácsnak, így tartalmáért felelősséget nem vállalunk.