Mihályi Andrea (TruTax) – Társulásunk adótanácsadó együttműködő partnere
2023. novemberében került kihirdetésre a globális minimum-adószintet biztosító kiegészítő adókról és ezzel összefüggésben egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LXXXIV törvény. Ezen jogszabály megalkotására az Európai Unióban a multinacionális vállalatcsoportokra és a nagyvolumenű belföldi vállalatcsoportokra vonatkozó globális minimum-adószint biztosításról szóló 2022/2523 Tanácsi Irányelvben foglaltak átültetése miatt volt szükség. A fontosabb tudnivalókat jelen cikkünkben foglaljuk össze, azonban jelenleg a részletszabályokat tartalmazó kormányrendelet még nem készült el, így iránymutatásul az OECD modell szabályok és annak kommentárja szolgál.
A törvény rendelkezései alapján a globális minimumadó alanyai az olyan multinacionális vállalatcsoport vagy nagyméretű belföldi vállalatcsoport tagjai, amelynek a végső anyavállalat összevont pénzügyi beszámolója szerinti éves bevétele az adóévet közvetlenül megelőző négy adóév közül legalább kettőben eléri vagy meghaladja a 750.000.000 eurót. Az adott évek bevételeit a megelőző évek december 31-én érvényes hivatalos EKB átlag-devizaárfolyamának alapulvételével kell átszámítani és a rövidebb adóévet arányosítani kell.
A globális minimumadó szintet biztosító kötelezettség egyfajta kiegészítő adókötelezettségnek tekinthetjük.
A kiegészítő adó megfizetésére az irányelv eltérő módszereket határoz meg, melyek alább olvashatóak. Az elismert belföldi kiegészítő adó, azaz a QDMTT, ha azt az alul adóztatás országa bevezette. A törvény nevesíti a jövedelem-hozzászámítási szabályt és az IIR-adót, melyet az anyavállalat székhelye szerinti ország szed be. Továbbá az aluladóztatott kifizetések szabálya alapján keletkező adófizetési kötelezettség, (UTRP-adó), melyet a tagvállalattal kapcsolatban álló más országokan székhellyel bíró tagvállalatok szednek be.
A globális minimumadó alapvető lényege, hogy a szabályrendszer hatálya alá tartozó multinacionális vállalatcsoport vagy nagyméretű belföldi vállalatcsoport minden csoporttagját figyelembe véve összességében az elvárt, 15 %-os minimum adószinttől kevesebb tényleges társasági adót fizet meg, akkor a különbözetet a vállalatcsoport végső anyavállalatának országában kell megfizetnie, mint kiegészítő adót.
Abban az esetben, ha az anyavállalat országa nem alkalmazza az IIR- adót, akkor vállalatcsoport tagjainak a saját országukban kell arányosan megfizetniük a kiegészítő adót.
Magyarország a belföldi elismert kiegészítő adó (QMTT) bevezetését választotta, melynek következtében abban az esetben, amikor a magyar csoporttag tényleges adóterhelése nem éri el a 15 %-ot, akkor a kiegészítő többlet adót Magyarországon kell befizetnie. Az ilyen módon beszedett adót az anyavállalatnak be kell majd számítania a ténylegesen megfizetett adóba.
Az úgynevezett lefedett adónak minősül különösen a társasági adó, az energiaellátók jövedelemadója, az innovációs járulék és a társasági adó.
A tényleges adóterhelést úgy kell megállapítani, hogy először a vállalatcsoportnak az egyes csoporttagok elismert nettó nyereség vagy adott esetben veszteségét kell kikalkulálni, majd ezek után az így kapott eredményt a meghatározott növelő és csökkentő tételekkel lehet, vagy egyes esetekben kell korrigálni.
A nyereséget vagy veszteséget módosító tételek sokfélék lehetnek, ilyen például az adómentes osztalék és egyéb juttatások, vagy a transzferár korrekció, amennyiben több országot érint.
Egy vállalatcsoport magyarországi tagvállalata elismert nettó nyereségének vagy veszteségének meghatározása a magyar számviteli szabályok vagy az IFRS alapján készített beszámoló figyelembevételével határozható meg.
Jelen cikkben ismertetett jogszabály alkalmazása alól több lehetőség is van mentesülni. A legjelentősebbek a következőek.
-
-
- CbCR átmeneti mentesség
- 5 éves (startup) kezdeti mentesség
- gazdasági jelenléten alapuló nyereségkivétel (SBIE)
-
A globális minimumadó alanyának az alábbi kötelezettségei keletkeznek.
-
-
- bejelentési,
- bevallási és adatszolgáltatási,
- és adófizetési kötelezettség.
-
Fontos kiemelni, hogy a törvényt a 2024. december 31. napját követő adóévben kell majd alkalmazni.
Jelen cikk csupán tájékoztató jellegű, nem tér ki a vonatkozó szabályozás minden aspektusára, célja pusztán a figyelem felhívása, továbbá nem minősül egyedi ügyben adott konkrét jogi tanácsnak, így tartalmáért felelősséget nem vállalunk.